TANGGUNGJAWAB

December 07, 2015

Assalamualaikum,

harap semua yang membaca blog saya ini sentiasa diberkati oleh Allah SWT. InshaAllah. Alhamdulillah, aku masih diberi peluang untuk menulis disini walaupun agak sibuk sedikit disebabkan aku sekarang bekerja di sebuah taska. Dah kenapa ayat aku dah macam pengacara Nona TV3 pula ni? Hehehe..Okay, sorry!

Entri kali ini aku nak berkongsi sedikit tentang tanggungjawab mendidik. Ya, aku tahu yang aku ni belum ada pengalaman menjadi ibubapa dalam mendidik anak-anak tetapi tak salahkan kalau aku nak menasihati ibubapa diluar sana tapi lebih-lebih lagi untuk diri aku sendiri jika diberi rezeki  untuk  menjadi ibu suatu hari nanti.



Rata-rata ibubapa zaman kini yang mempunyai kerjaya yang hebat menyerahkan  tanggungjawab mendidik dia atas bahu guru-guru disekolah.  Aku tak kisah kalau bab akademik,  tapi menjadi masalah jika bab agama juga diserahkan  kepada guru.

Bayangkanlah umur dah 12  tahun tapi ayat qursi,  doa qunut pun masih tak tahu lagi.  Sedih bila tengok umur dah besar,  tapi solat masih tunggang-langgang.  Risau bila mereka masih tidak tahu mengaji.  Bagaimana nak dikatakan,  anak-anak ini akan mampu membantu ibubapa apabila ibubapa mereka sudah meninggal dunia.

Tanggungjawab  guru hanyalah disekolah,  dan selebihnya ibubapa lah yang mendidik anak-anak di rumah.  Tidak guna jika akademiknya Apa tinggi tapi bab agamanya kurang. Apa yang penting,  solat,  membaca al-Quran dan mempunyai akhlak yang baik.  Kadang-kadang tak paham,  ada ibubapa yang menyalahkan pihak sekolah bila prestasi anaknya tidak memuaskan.  Hm,  lelik tahu tak seorang guru nak mengajar 40  orang dalam satu kelas dan beratus orang pelajar lagi jika termasuk dengan kelas yang lain.  Tolonglah,  buka minda sikit.

Itulah pentingnya, seorang lelaki untuk memilih isteri yang baik dan penting bagi seorang perempuan memilih suami yang baik supaya anak-anak yang bakal dilahirkan dapat dididik  dengan baik dan menjadi penyejuk mata untuk  pasangan suami isteri..  Jadi doa-doa lah dari sekarang supaya dikurniakan jodoh yang baik-baik.  Tapi,  didik diri terlebih dahulu untuk menjadi baik

Akhir sekali,  jadilah ibubapa yang bertanggungjawab untuk mendidik rihani dan jasmani anak-anak anda.  Para guru juga djtugaskan untuk mendidik tapi pendidikan yang lebih menyeluruh adalah bermula dirumah.  Okay,  tu je aku nak cakap..Maaf salah silap.





You Might Also Like

0 comments

WORDS OF WISDOMS

Train your mind to see the good in every situation