8 'Checklist' Keperluan Ibu Semasa Mengandung

January 02, 2024

 Assalamualaikum, hai korang!

Mesti korang google nak cari apa yang perlu ada semasa mengandung kan? Lebih-lebih lagi untuk first time mommy. Contohnya macam baju, kasut, seluar pakaian dalam, makanan dan lain-lain lagi yang sesuai dengan keperluan badan semasa tengah mengandung.

Meh sini aku nak share dengan korang barang keperluan yang perlu ada semasa mengandung, ini apa yang aku suka gunakan semasa mengandung la tau, korang boleh la usha2 jugak mana la tahu korang pun perlukan.

1. Pakaian Dalam 

Aku rasa ni benda paling penting dan paling awal korang kena cari bila tahu je pregnant, tak payah beli yang mahal-mahal sebab korang akan pakai ni masa mengandung je.

Bra: boleh beli kat sini  , pilihan lain , atau yang ini



 

Seluar dalam:  sini ada , ni pun selesa atau comey sikit


 

 

2. Seluar / Kain

Seluar yang biasa korang pakai tu nanti dah tak muat kat pinggang dan korang akan rasa langsung tak selesa bila pakai. Jadinya memang kena beli seluar atau kain khas untuk orang mengandung. Semestinya tak perlu beli yang mahal sebab akan guna semasa mengandung je.

Seluar: fav akuni pun bestselesa atau seluar pendek



 

 

3. Kasut

Haa kasut pun kena pakai yang lebih selesa sebab nak tampung berat badan yang semakin bertambah. Lawa ke tak lawa tu belakang kira, yang penting selesa nak berjalan, takde la nanti sakit kaki. Bab kasut kalau yang mahal sikit pun aku rasa berbaloi juga untuk beli.

confirm selesa , kasut ni pun best , atau yang ini



 

4. Baju

Baju mengandung atau baju baggy, aku lebih suka pakai baju baggy sebab nanti baju ni masa dah tak mengandung pun masih boleh pakai lagi. Banyak je design baju baggy yang lawa dan harga murah tau korang boleh pilih mana yang berkenan. Macam inner dress tu kan, korang boleh pakai baju baggy kat luar.

kalau kat rumah , jalan-jalan , pakai baju kat dalam




5. Minyak Angin

Semasa mengandung, rasa loya dan pening tu biasa lah kan. Jadinya untuk kurangkan rasa loya dan pening tu kena la sentiasa ready minyak angin dalam bag. Nak guna untuk urut-urut badan pun boleh.

minyak angin 


 

6. Makanan Tambahan

Asyik rasa lapar yang tak berkesudahan? Jangan makan makanan ringan banyak sangat tau. Pilih snek yang berkhasiat macam yang aku share ni.

makan ni , sedap dan kenyang


 

7. Susu Ibu Mengandung

Minum susu memang penting semasa mengandung tau. Korang boleh pilih susu perisa mana yang sesuai dengan selera korang. Macam aku suka rasa coklat, aklau yang susu biasa tu aku tak boleh telan.

susu calla , susu wildan , susu efferty


 

8. Losyen Perut

Ini pun penting jugak sebab nanti bila perut makim membesar, akan ada garis-garis di perut.Jadi pakailah losyen ni sejak awal korang mengandung.

 saya guna ni


 Okay, setakat ni aku share ni je dulu. Nanti kalau ada lagi tambahan, aku buat part 2 pulak ye. Heheh

Terima kasih baca!

You Might Also Like

0 comments

WORDS OF WISDOMS

Train your mind to see the good in every situation