azam Baru?

December 31, 2014

Assalamualaikum.
Haa, hari ni dah masuk tahun baru kan?

Ya, selamat datang tahun baru 2015.
Semoga yang bakal datang itu perkara yang baik-baik saja.
Ameen. InshaAllah.

Sedar tak sedar, umur kita pun makin bertambah. Umur aku?  Ehm, aku rasa macam lain sangat bila umur aku 20 tahun.  Sebab perangai aku ni tak macam orang yang umur 20 tahun. Mungkin, macam ni lah rasanya apabila dah meningkat dewasa ni kan. Cehh ayat. Haha..
Nanti bila ada orang tanya umur aku, aku akan jawab 19 tahun. Tipu? Eh, betullah aku baru je nak menikmati umur 19 tahun tau. Haa.. Kesian lah sikit.

Tahun baru ni tak sah lah kalau takde azam baru kan?
Macam-macam azam yang korang buat kan?
Ada yang berazam nak belajar bersungguh-sungguh lah, azam nak kerja lah, azam nak dapat dean list lah dan kahwin mungkin.

Malam tadi sebelum tidur,  adik aku tanya apa azam aku. Aku pun jawab dengan selamber, azam akak nak kahwin. Adik aku cakap aku gatal. Haha. Aku gurau je pun. Bukan betul-betul. Ish adik aku ni.

Berbalik tentang azam tadi, aku nak tanya azam tahun lepas dah tercapai ke belum?
Jika belum, teruskan untuk capai pada tahun ini.

Orang kata,  letak azam tu tinggi-tinggi,  baru lah kita usaha lebih sikit untuk mendapatkannya.

Tapi,

Jangan terlalu tinggi,  bimbang nanti tak mampu. Jadi letak lah azam yang kau rasa kau mampu untuk capai.

2014,

Tahun yang penuh warna warni,  pahit manis, suka duka, tangis dan tawa dan macam-macam rasa.

Rasa-rasa itu lah yang menjadikan diri kita kuat dan tabah untuk menhadapi hari-hari yang bakal mendatang.

Aku rasa, masih tidak terlambat jika aku nak mengucapkan takziah kepada mangsa MH17, MH370, pesawat AirAsia, dan banjir di pantai timur. Aku tahu kalian semua kuat. Kalau aku berada di tempat kalian, belum tentu aku setabah kalian. Semoga Allah menggantikan yang lebih baik.

Ya, 2014 merupakan tahun berwarna pelangi, sekejap terang, sekejap pekat, sekejap cair. Itu lah kehidupan. Tak semestinya yang indah-indah je.

Macam-macam yang aku lalui pada tahun 2014 yang lepas. Aku akui, semua itu menjadikan aku lebih berpengalaman. Alhamdulillah. Terima kasih Allah untuk setiap rasa yang Engkau beri.

Walau apa sekalipun azam korang, aku doakan agar azam korang tercapai. InshaAllah.

Siapa yang azam nak kahwin tahun ni, jangan lupa hantar kad kahwin kat aku ye. Doakan aku sekali agar menyusur jejak korang tu. Hehe.



Azam yang baik-baik, usaha yang terbaik, doa yang super baik. InshaAllah hasilnya juga terbaik :)

Jalani harimu dengan senyuman.

Walau apapun terjadi, senyum selalu :)

Sekian dari aku.


You Might Also Like

0 comments

WORDS OF WISDOMS

Train your mind to see the good in every situation