I K O N UiTM 2016

January 31, 2016

Assalamualaikum, hai..


Cuma nak kongsi sikit apa yang aku dapat sepanjang program yang aku join haritu.


Program: Modul Pewaris Bangsa Kepimpinan Ikon UiTM Melaka.

Tarikh: 29 Januari-31 Januari 2016

Tempat: Wana Riverside Hotel Malacca

Peserta: 70 orang (KAG) 40 orang (KJM)




Okay,

Perkara pertama, aku pergi kursus ni kawan yang aku betul-betul kenal ada 2 orang je. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Tapi, kawan aku yang perempuan ni, dia kenalkan aku dengan kawan-kawan dia yang lain which is yang jenis baik-baik budak usrah atau budak masjid macamtu. Mula-mula aku macam agak kekok sebab aku rasa macam 'weh, layak ke aku nak kawan dengan dorang?' but what happen is, dorang sangat baik dan anggap aku ni macam dah lama kenal, dorang pun ada perangai gila-gila jugak..tak sampai sehari pun aku dah boleh biasa dengan dorang. Perkara yang aku nak highlight kan kat sini dorang ni bukan dakwah kat masjid je, tapi ilmu yang dorang ada tu, dia share masa makan, masa duduk-duduk, masa sebelum tidur, ada je benda yang dorang share. Maknanya, apa saja yang dorang cakap tu benda ilmiah, macam dakwah bergerak dan aku sangatlah jarang jumpa orang macam ni. Seronok weh..Alhamdulillah.

Kedua, aku dapat belajar macam mana nak jadi seorang pemimpin "IKON" yang baik. Yang boleh menjadi contoh kepada orang lain dan menjadi rujukan bila diperlukan. Perkara utama, solat awal waktu lima kali sehari ditambah dengan solat sunat dan sentiasa tambah ilmu agama. Seterusnya, setiap masa yang berlalu tu pastikan terisi dengan perkara yang berfaedah dan mendatangkan hasil. Ada satu slot dalam program tu 'Bicara Ikon', mereka  ada kata pemimpin yang baik ialah yang jaga masa dan hargai masa muda dengan melakukan perkara yang mampu memudahkan kita di masa hadapan. Jadikan masalah sebagai peluang. 

Ketiga, macam biasa kerjasama dalam kumpulan. Dalam kumpulan aku tu kebanyakannya pelajar semester 4 dan 5. Hanya aku dan seorang  lagi tu yang dah habis belajar. Alhamdulillah, semua memberikan kerjasama yang baik dan kami dapat menyiapkan kertas kerja bertaraf antarabangsa. Paling  best bila buat press conference dimana ada beberapa orang dari lain kumpulan jadi ahli media..hehe..satu pengalaman yang menarik.




Program ini wajar diteruskan di masa yang akan datang. Terima kasih UiTM KAG sebab jemput saya untuk sertai program ini.




Terima kasih daun keladi, lain kali jemput lagi :)



You Might Also Like

0 comments

WORDS OF WISDOMS

Train your mind to see the good in every situation