MATI

February 23, 2016

Assalamualaikum saudara dan saudari.
Apa khabar semua? harap semuanya dalam keadaan sihat dan dirahmati oleh Allah selalu.

Hm, sebelum terlupa mohon semua sedekahkan al-fatihah untuk seorang siswi UiTM Lendu yang telah kembali ke rahmatullah. dan juga berita 4 sekawan yang terbabit dalam kemalangan tempoh hari. Semoga roh mereka dicucuri rahmat oleh-Nya. InshaAllah.

Kebelakangan ni banyak sangat terima berita kematian. Bukan yang tua tapi banyak kepada yang muda. Semuanya, secara tiba-tiba, sekelip mata. Takziah diucapkan untuk keluarga yang terlibat.

"Eh, muda lagi dah meninggal ke?"

"Sakit apa dia tu?"

"Tengok dia sihat je."

" Baru semalam aku jumpa dia weh"

"Betul ke ni, tak caya"

Menangis...menangis...menangis....

Jadi, hargai setiap masa yang ada, hargai setiap detik kehidupan kau, hargai semua orang yang kau sayang, hargai segala-galanya sebelum terlewat.

Sebab syarat mati bukan tua, sebab syarat mati bukan sakit, tapi syarat mati ialah hidup. Jika sekarang kau hidup, kau pasti akan mati. Kalau bukan sekarang, mungkin esok. Kalau bukan esok, mungkin lusa dan seterusnya. Semua orang pasti mati.

Jika sekarang kau ada harta, harta itu takkan berguna lagi di alam sana. Jika kau ada rumah yang mewah, tempat engkau tetap juga kubur bertiang dua. Jika kau ada isteri yang cantik, isteri kau itu tetap akan ditinggalkan. Jika kau ada pangkat yang tinggi, akhir nanti tetap dipanggil arwah.

Siapa kita itu tak penting, yang penting bagaimana pengakhiran kita nanti.

Jangan sibuk cari jodoh yang jauh, sedangkan yang paling dekat dengan kita tu ialah mati.

Jangan sesekali menerakakan orang lain seperti dah confirm kita ni ahli syurga. Jangan sesekali !

Cakap pasal mati ni , perasaan tu lain macam takut, sedih, risau dan beracampur-baur. Aku minta maaf pada semua, jika sepanjang perkenalan kita ada salah dan silap. Aku minta maaf pada semua, jika sepanjang perjalanan kita ada terlukakan hati sesiapa. Maaf dan maaf.

"Kullu nafsin zaiqatul maut..."
-setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati-

Jom, siapkan bekalan amalan kita. Terima kasih sebab luangkan masa membaca entri aku kali ni :)






You Might Also Like

0 comments

WORDS OF WISDOMS

Train your mind to see the good in every situation